Marknadsföringens Utveckling Går Hand I Hand Med Internets Utveckling

De finns de som tror att internet är ett konstant fenomen som man inte kan utvecklas, men de har är helt enkelt inte insatta i ämnet. Internet är ett fenomen som ligger på en konstant utvecklingskurva då vi får allt fler användning för det. Tänk dig bara att för bara några år sedan så var vi tvungna att gå till banken för att föra över pengar eller gå till vårdcentralen för att boka en tid. Nu förtiden kan man både se kötid, boka en tid som passar en och flertalet andra sysslor som gör livet mycket enklare och man sparar tid.

 

Men med denna utvecklingen så har det blivit allt vanligare för människor att spendera tid på olika internetsidor i form av både sociala medier men också de miljontals hemsidor som skapats. Detta har skapat en ny form av marknadsföringsstrategi som leder till att de som surfar runt på internet kommer bli mer exponerade av relevant marknadsföring för dem. Hur detta går till kommer vi, i denna artikeln, att spekulera i.

 

Internet plockar upp de vi är intresserade utav

Det som har blivit ett stort samtalsämne i både media och i hemmen är hur internet verkar ha större koll på en än vad man trodde från början. För att lägga detta i ett alldagligt exempel: Säg att man surfar runt på en shoppingsida för kläder och klickar runt på de olika plaggen man kan tänka sig inhandla för att sedan bestämma sig för att inte köpa. När man sedan går in på det sociala mediet Facebook så finns det en väldigt hög chans att man inom bara någon minut kommer bli matad med marknadsföring på samma klädesplagg från samma sida som man nyligen tittade på. Många ställer sig därför väldigt kritiska till vad internet egentligen samlar för information och vad det används till.

 

Den stora nackdelen med denna form av marknadsföring är att till exempel de som spelar på ett onlinekasino konstant kommer bli matade med marknadsföring om nya onlinekasino. För den som inte vet vad ett onlinekasino är så fungerar det precis som ett landbaserat kasino. Men istället för att behöva åka dit så kan du istället spela på alla klassiska kasinospel och även hundratals spelautomater med olika teman, vinster och tempo. Lägg även till att du oftast får en bonus vid registrering och även en vid insättning, som t.ex. kasinon som diskuteras här. Men för den individen som vill sluta spela på onlinekasino kanske inte får samma möjlighet då internet har lagrat vad denna personen är intresserad av och kommer därför marknadsföra just onlinekasino.

 

Positivt för dem som vill ha relevant information

Det finns även dem som älskar mer individinriktad marknadsföring. Detta är för att många marknadsföringskampanjer inte riktigt har med individens intresse att göra och därför bara tar onödig plats på skärmen. Men om man istället kan göra så att all marknadsföring som visas faktiskt har ett värde för individen så kommer man uppskatta marknadsföringen mer. Vad allting balanserar på är egentligen hur snyggt upplagt denna marknadsföring faktiskt är då den inte får komma alltför ofta så att man bli negativt inställd till den och den får inte heller komma med för stora mellanrum så att man ”glömmer” bort den.

 

Så även om internet har utvecklats stort de senaste åren så har marknadsföringen följt med denna utveckling. Även om det är långtifrån alla som uppskattar denna utveckling så finns de också de som älskar den.